Правила мережного етикету

Правила мережевого етикету

В даний час в Інтернет сформувалися певні правила спілкування. Зрозуміло, що і викладачі і студенти повинні їх дотримуватися. Ці правила можна знайти в телеконференціях, на багатьох сайтах. Вони мають різний вигляд. Нижче наведений один з варіантів мережевого етикету, поширюваний в телеконференції relcom.education. Етикет - це правила хорошого тону, прийняті в тій чи іншій соціальній групі. Мережевий етикет - це набір приписів про те, як себе вести в мережі.

Правило 1: Пам'ятайте, що Ви розмовляєте з людиною.

Не роби іншим те, що не хочеш отримати від них сам. Поставте себе на місце людини, з якою розмовляєте. Відстоюйте свою точку зору, але не ображайте оточуючих.

У кіберпросторі кажуть: пам'ятайте, що Ви розмовляєте з людиною. Коли ви використовуєте телекомунікації, то маєте справу з екраном комп'ютера. Ви не можете жестикулювати, змінювати тон, і вираз Вашого обличчя не грає жодної ролі. Слова, тільки слова - це все, що бачить Ваш співрозмовник.

Коли ви ведете розмову - електронною поштою або в конференції, можна дуже легко помилитися в тлумаченні слів Вашого співрозмовника. І, на жаль, забути про те, що Ваш адресат теж людина зі своїми почуттями і звичками.

Однак не забувайте про головний принцип мережевого етикету: усюди в Мережі знаходяться реальні люди.

Звичайно, бувають випадки, коли Ви абсолютно впевнені, що треба сказати людині грубість. Тут наша книга не допоможе. Пошукайте серед старих шкільних підручників посібник з етикету.

І ще одна причина, по якій слід бути ввічливим у Мережі. Коли Ви зв'язуєтеся з ким-небудь в кіберпросторі, пам'ятайте, що Ваші слова фіксуються. Можливо, вони збережуться там, куди Ви вже не зможете дістатися. Іншими словами, є шанс, що вони ще повернуться і зашкодять Вам. І у Вас немає ніякої можливості вплинути на цей процес.

Правило 2: Дотримуйтесь тих самих стандартів поведінки, що й у реальному житті

У реальному житті більшість з нас підкоряється законам, іноді з-за обмежень, іноді з-за побоювань бути спійманим. У віртуальному просторі шанси бути спійманим - порівняно невеликі. Люди інколи забувають про те, що "за екраном" знаходиться жива людина, і вважають, що в Мережі правила поведінки не такі самі, як у звичайному житті.

Це оману зрозуміло, але все одно - це омана. Стандарти поведінки можуть відрізнятися в різних точках віртуального простору, однак, вони не більш м'які, ніж в реальному житті.

Дотримуйтесь етику спілкування. Не вірте тому, хто каже: "Вся етика тут полягає в тому, що Ви самі для себе встановите". Якщо ви зустрічаєтеся з проблемою етичного характеру в кіберпросторі, подумайте, як би Ви вчинили в реальному житті. Швидше за все, Ви швидко знайдете рішення.

Ще один пункт мережевого етикету: Якщо Ви використовуєте shareware (умовно-безкоштовне програмне забезпечення), заплатите за нього. Ваші гроші допоможуть створенню нових shareware-продуктів. Кілька доларів навряд чи пустять на дно Ваш бюджет.

Якщо хтось порушує закон у віртуальному просторі, він зазвичай порушує і мережевий етикет.

Правило 3: Пам'ятайте, де саме Ви знаходитесь у кіберпросторі

Те, що без коливань приймається в одному місці, можуть вважати за грубість в іншому. Наприклад, у конференціях, де обговорюються телевізійні програми, різні чутки і плітки - цілком нормальне явище. Але якщо ви вирішили вторгнутися з ними в журналістську дискусію, популярності це Вам не додасть.

Опинившись у новій ділянці віртуального простору, спочатку озирніться. Витратьте час на вивчення обстановки - послухайте, як і про що говорять люди. Після цього вступайте в розмову.

Правило 4: Поважайте час і можливості інших

Коли Ви посилаєте електронну пошту або відправляєте повідомлення в конференцію, Ви фактично претендуєте на чийсь час. І тоді Ви відповідаєте за те, щоб адресат не витратив цей час даремно.

Поняття "можливості" - дуже широке. До можливостей треба віднести і таку характеристику, як пропускна здатність каналу, по якому відбувається зв'язок. Для кожної ділянки цього каналу існує обмеження за обсягом даних, які можуть бути передані через нього. Це вірно навіть для сучасних волоконно-оптичних ліній. Слово "можливості" можна доречно використовувати також, говорячи про фізичну ємності носіїв інформації на віддаленому комп'ютері. І якщо Ви випадково відправили в одну і ту ж конференцію п'ять однакових повідомлень, ви витратили час передплатників цієї конференції, так і можливості системи (адже Ви займали лінію передачі і місце на диску).

Правило 4 має ряд додатків по відношенню до учасників дискусій.

Багато програми читання конференцій працюють повільно, та й отримання нового повідомлення займає час. Програма повинна перегорнути всі заголовки повідомлень для того, щоб дістатися до потрібного. Ніхто особливо не радіє, якщо виявиться, що час витрачено даремно.

У людей не так багато часу для читання повідомлень, враховуючи кількість останніх. Перш, ніж Ви відправите людям свій лист, подумайте, чи дійсно вони мають потребу в ньому. Якщо Ви відповісте собі "ні", краще не витрачати їх (і своє) час. Якщо ж Ви вагаєтесь, поміркуйте двічі, перш ніж відправити повідомлення.

Правило 5: Зберігайте особа

Використовуйте переваги анонімності... Використовуйте переваги анонімності.

У Мережі (наприклад, у конференціях) Ви можете зустрітися з тими, кого ніколи б не зустріли в реальному житті, і ніхто не засудить Вас за колір шкіри, очі, волосся, за Вашу вагу, вік або манеру одягатися.

Однак Вас будуть оцінювати по тому, як Ви пишете. Для тих, хто знаходиться в Мережі, це має значення. Таким чином, правила граматики відіграють важливу роль.

Віддавайте собі звіт в тому, що говорите.

Осмислюйте зміст Вашого листа. Коли Ви хочете сказати щось на зразок "мені здається..." або "я чув, що...", запитайте себе - а чи не перевірити ще раз правильність Ваших фактів. Недостовірна інформація здатна викликати цілий шквал емоцій у Мережі. І якщо це повторюється другий і третій раз, може статися, як у грі "зіпсований телефон": ваші слова будуть спотворені до невпізнання.

Крім того, переконайтеся, що Ваші послання ясні й логічно витримані. Можна скласти параграф тексту, який буде бездоганним з точки зору граматики, але абсолютно безглуздим. Це часто трапляється, якщо Ви хочете переконати кого-небудь у Вашій правоті, використовуючи безліч складних і довгих слів, які Вам самому не дуже-то й знайомі.

Не ображайте користувачів.

Нарешті, будьте терплячі і ввічливі. Не вживайте ненормативну лексику, не йдіть на конфлікт заради самого конфлікту.

Правило 6: Допомагайте іншим там, де Ви це можете робити

Чому задавати питання в віртуальному просторі ефективно? Бо Ваші питання читають багато людей, які знають на них відповідь. І навіть якщо кваліфіковано дадуть відповідь тільки декілька чоловік, загальний обсяг знань у Мережі збільшиться. Інтернет сам по собі зріс з прагнення вчених до обміну досвідом. Поступово в цей захоплюючий процес втягнулися інші.

Особливо важливо обмінюватися відповідями на Ваші запитання з іншими користувачами. Якщо Ви передчуваєте, що отримаєте масу відповідей на своє запитання або посилаєте його на конференцію, яку рідко відвідуєте - відповідайте на репліки по електронній пошті, а не в конференцію. Коли ви отримаєте всі репліки, підсумуйте їх і відправте повідомлення в конференцію. Таким чином, кожен виграє від спілкування з Вами.

Якщо Ви і сам - експерт, то можете зробити більше. Багато людей вільно відправляють цілі бібліографії, від списків ресурсів за законодавством до переліків популярних книг з UNIX. Якщо Ви лідіруете в групі, в якій відсутній список відповідей на найбільш поширені питання, спробуйте написати такий. Якщо Ви виявили або самі склали документ, який, на Вашу думку, може бути цікавий іншим, відправте його на конференцію.

Обмін досвідом - захоплююче заняття. Це давня і славна традиція Мережі.

Правило 7: Не вплутуйтеся в конфлікти і не допускайте їх

Флейми (flames) - це емоційні зауваження, часто висловлені без урахування думки інших учасників розмови. Це повідомлення, де такт - не найголовніше, а мета - викликати реакцію користувачів: "Ну, давай, скажи, що ти насправді думаєш про це?"

Забороняє чи мережевий етикет флейми? Не зовсім. Флейми - теж стара традиція Мережі. Флейми можуть доставляти задоволення як авторам, так і читачам. А одержувачі флеймов часто заслуговують їх.

Але мережевий етикет проти флеймов, що переростають у війни - серії злісних послань, якими обмінюються, як правило, два або три учасники дискусії. Такі війни можуть буквально захопити конференцію і зруйнувати дружню обстановку. Це несправедливо по відношенню до інших читачів конференції. І дуже скоро люди, що не беруть участь у дискусії, втомлюються від конфліктів. Фактично відбувається неприпустима монополізація ресурсів.

1 комментарий: